6 Salg og salgskanaler
I løpet av 2022 har enda flere tatt i bruk mobilen som betalingsmiddel på bussen. Kundene opplever dette som en rask og effektiv betalingsmåte. Samtidig går ombordstigning smidigere og bussen kommer raskere frem.
Totalt salg
Pandemien har preget billettsalget de to siste årene. Perioder med stengte framdører har vært utfordrende fordi flere betalingsmåter ikke har kunne vært brukt.
Men i 2022 var det kun restriksjoner i starten av året, så det meste av 2022 har kundene kunne bruke alle betalingsmåter. Salget i 2022 nærmer seg snart på nivå med 2019, som var et normalt år uten pandemi og restriksjoner.
Figur 13: Totalt salg per år
Figur 14: Salg per måned og år
Salg per salgskanal
Innlandstrafikk selger billetter i flere ulike kanaler. Billetter selges på buss, mobil-app, nettbutikk, salgskontor og som SMS-billett.
I 2022 er fortsatt mobilen vår største salgskanal, med en andel på 50,8 %, men andelen som kjøper billett om bord på bussen har økt siden 2021. Dette er naturlig siden de reisende igjen kunne kjøpe billett om bord på bussen.
Figur 15: Salg per salgskanal
Figur 16: Andel per salgskanal 2022