9 Økonomi
Tabell 9: Status økonomi (tall vises i millioner kroner)
Kommentar til status økonomi
Resultatet for rammeområdet viser et mindreforbruk på 28,4 mill. kroner etter avsetning til resultatfond. Før avsetning var mindreforbruket på 45 mill. kroner.
Prognosen ved årets begynnelse var et antatt merforbruk på 41,5 mill. kroner. Det er derfor jobbet med flere kostnadsreduserende tiltak gjennom året.
Det er tildelt ekstrabevilgninger i løpet av 2022 på totalt 81,5 mill. kroner, herav 33,8 mill. kroner i november og desember knyttet til korona-kompensasjon fra staten.
Mindreforbruket er fordelt slik
Det er siden oppstarten av Innlandstrafikk arbeidet med å sikre rettmessige refusjoner fra kommuner for skoleskyss, spesielt knyttet til kommunale vedtak om skoleskyss og farlig skoleveg. Dette arbeidet gir en ekstra inntekt på 9,6 mill. kroner mot budsjett for 2022.
Krig og pandemi har gjort det utfordrende å bestille og motta komponenter som behøves i bussene til billettering og sanntidsinformasjon. Tiltaket, som antas å koste 7,1 mill. kroner, er derfor ikke gjennomført i 2022 og er utsatt til 2023.
På busskontrakter er det totalt et mindreforbruk på 10,1 mill. kroner. Det ble avsatt midler til økt veibruksavgift, men resultatet av forhandlingene ble betydelig bedre enn forventet. I tillegg ble alle incitamentsavtaler med bussoperatørene avsluttet for å spare midler.
Oppfølging av transportkostnader med taxi/minibuss er en prioritert oppgave. Tettere kontraktsoppfølging og digitalisering av leveranseprosessen har medført et mindreforbruk mot budsjett på 14 mill. kroner.
Det har vært utfordrende med ansettelser i vakante stillinger i løpet året, noe som fører til et mindreforbruk på lønnskostnader på 3 mill. kroner.
Forhandlinger om endring av el-indeks er ved årsskifte ikke avsluttet og det må regnes med en ekstra kostnad i 2023 for å dekke utgifter knyttet til 2022.