Tips til hvordan du kan forberede reisen
Innlandstrafikk
- Følg med på værmeldingen: Hold deg oppdatert på været i området du skal reise.
- Følg med på trafikkmeldinger: Hold deg oppdatert på trafikken i området du skal reise.
- Se trafikkmeldinger for våre busser her.
- Se trafikkmeldinger for vegene her. - Beregn ekstra tid: Ved værforhold som kan påvirke trafikken bør du beregne ekstra tid på reisen, spesielt ved rushtid på morgenen og ettermiddagen.
- Se bussen live i kart: Finn ruta i Entur-appen og trykk på “se live i kart”, da ser du hvor bussen befinner seg.
- Vurder om du må reise: Er det utstedt farevarsel på værforhold bør du vurdere om reisen er viktig og må gjennomføres.
Sikkerheten kommer først
Ved vær- og kjøreforhold som påvirker trafikken, gjør sjåføren tiltak for å ivareta sikkerheten. Enkelte ganger kan dette bety forsinkede avganger, endret kjørerute eller innstilte avganger.
Forsinkede avganger
Blir trafikken på vegene påvirket, går dette også utover bussene. Selv om trafikkbildet ser fint ut der du er, kan bussen ha havnet i en situasjon tidligere på ruta.
Endret kjørerute
Der det er vanskelig å komme frem, blir det vurdert om det må kjøres en alternativ rute. Områder som ikke er tilstrekkelig brøytet, glatte strekker eller oversvømmelser er forhold som kan gjøre det hensiktsmessig med endringer, slik at resten av ruta kan kjøres som normalt.
Innstilte avganger
Sikkerheten for sjåfører, passasjerer og kjøretøy er alltid i førersetet og det er dette som ligger til grunn for at det på enkelte dager må innstilles noen avganger.
Informasjon fra Innlandstrafikk
Vi har flere kanaler vi bruker for å legge ut trafikkmeldinger.
På Entur legges det ut avviksmeldinger på aktuelle ruter.
Gå til Entur
På X/Twitter legger vi ut trafikkmeldinger.
Gå til X
På hjemmesiden legger vi ut trafikkmeldinger og ved spesielle tilfeller artikler med mer utfyllende informasjon.
Gå til trafikkmeldinger
På Facebook legger vi ut beskjeder ved større hendelser og områder.
Gå til Facebook
På skjermene i bussene kan det ligge informasjon om hendelser som gjelder over lengre tid og større områder.
Ved uforutsette hendelser kan det ta noe tid før vi får informasjonen og får lagt den ut på ulike kanaler.
Kundesenteret
Minner også om Kundesenteret som hjelper deg med rutetider, billetter og priser. Ring kundesenteret på 02040 eller kontakt oss via e-post.
Send e-post til kundesenteret.