Avdelingssjef for samferdsel, Aud M. Riseng og leder for distriksdivisjonen i Connect Bus, Morten Langseth, signerer kontrakt.Connect Bus fortsetter å kjøre
Etter gjennomført konkurranse, ble kontrakten tildelt Connect Bus. Kontraktens varighet er på 14 år og kontraktsverdien er på over 1,9 milliarder kroner.
Dette er den største kontrakten Innlandstrafikk har inngått så langt.
Kontrakten har lang varighet og gir forutsigbarhet, både for Innlandstrafikk og for Connect Bus som leverandør. Dette gir god bærekraft når det kommer til utnyttelse av bussene.
– Kontraktens varighet gir blant annet en stabilitet for sjåførene, og kan gjøre det lettere å rekruttere og beholde sjåfører, sier leder for distriksdivisjonen i Connect Bus, Morten Langseth.
Trønderbilene ble i 2023 fusjonert sammen med tre andre busselskap til Connect Bus Norge AS.
Viderefører det gode samarbeidet
Connect Bus var kontraktspart i foregående periode. Både Innlandstrafikk og Connect Bus ser frem til å videreføre det gode samarbeidet.
– Vi er glade for at Connect Bus fortsatt skal kjøre for oss i Østerdalen – bussjåførene kjenner både ruteområdet og passasjerene godt fra før, sier Lars Baukhol, seksjonssjef i Innlandstrafikk.
Morten Langseth i Connect Bus er også fornøyd med å vinne kontrakten.
– Vi har en lang tradisjon med busskjøring i Østerdalen, og det er et strategisk viktig område for Connect Bus. Vi ser derfor frem til gjennomføring av kontrakten, sier han.
Bedret trafikksikkerhet
Med den nye kontrakten, kommer det også nye busser. De nye bussene har utvidet frontkollisjonsvern som bidrar til å øke sikkerheten for sjåføren betraktelig. For passasjerene er sikkerheten ivaretatt med 3-punktsbelter, integrerte barnestoler, og ISOFIX-fester.
– Vi skal gjøre det vi kan for å bidra til at vi kommer nærmere nullvisjonen. Dette er et godt bidrag, og sikkerheten til passasjerene og sjåførene som jobber for oss er viktig, sier Aud M. Riseng, avdelingssjef for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.
Miljøvennlige busser
I den nye kontrakten blir det 63 nye elbusser og 2 minibusser, noe som innebærer at 98 prosent av kjøringen målt i kilometer vil bli utslippsfri. Dette betyr at vi vil få et lavt CO2-utslipp i Østerdalen, og dermed et mer miljøvennlig busstilbud.
I tillegg skal det etableres to miljømerkede vaskeanlegg for bussene på Tynset og Elverum som vil dekke store deler av behovet for vask av busser.