Reisegarantien gjelder ikke dersom det er 20 minutter eller mindre til neste avgang i rutetabell.
Reisegarantien gjelder heller ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor vår/transportørens kontroll, slik som:
- Offentlige påbud og forbud, streik og lignende
- Naturkatastrofer
- Ekstraordinære værforhold (for eksempel kraftig snøfall, ras, flom eller eksepsjonelt glatt veibane)
- Veiarbeid eller uforutsette problemer med kjøreveien
- Store arrangementer eller andre trafikale forhold som berører kollektivtrafikken i stor grad
Reisegarantien omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen for eksempel ved at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.
For å få din klage vurdert, må du fylle inn et reisegarantiskjema og legge ved kvitteringer for utlegg. Ved elektronisk innsendelse må kvitteringer scannes og legges ved. Skjemaet kan også skrives ut og sendes pr. post. Kvitteringer for utlegg vedlegges.