3 Kunden
For at bussreisen skal gå smidig og korrekt for seg er det viktig at også kunden er godt forberedt.
3.1 Opptreden
- Kunden skal til enhver tid uoppfordret kunne legge frem gyldig billett og bevis på eventuell moderasjon for sjåfør eller kontrollør.
- Kunden plikter å ta hensyn til andre reisende og innrette seg etter vanlige sikkerhetsregler.
- Setebelte og annet sikringsutstyr skal benyttes der dette er tilgjengelig.
- Kunden oppfordres til å være godt synlig på holdeplass, og benytte refleks når det er mørkt.
- Under fart er det ikke tillatt å samtale med eller på annen måte forstyrre føreren.
- Nytelse av alkoholholdige drikkevarer eller andre rusmidler er forbudt.
- Sjåføren kan nekte å ta med reisende som er synlig påvirket av rusmidler, eller som på annen måte kan bli til ulempe eller ubehag for de øvrige reisende.
- Kunder som opptrer usømmelig, eller som på annen måte sjenerer de øvrige passasjerer, kan vises bort.
3.2 Barn som reiser alene
- Barn som reiser alene må være i skolepliktig alder og kunne ta vare på seg selv om bord i bussen.
- Sjåføren har ingen lovpålagt plikt til å ta vare på barnet under reisen. (Kilde: Barneombudet)
3.3 Kundens ansvar for gyldig billett
- Billett skal løses/leses av ved påstigning, dersom det ikke foreligger annen avtale.
- Den reisende må selv kontrollere at det er mottatt riktig billett og vekslepenger. Reklamasjon må om mulig skje på stedet.
- Får den reisende ikke løst billett til rett tid, skal dette gis tilkjenne overfor sjåføren snarest mulig og før transportmiddelet forlates.
- Billett skal oppbevares under hele reisen sammen med eventuelt moderasjonsbevis.
3.4 Ansvarsregler
Skade som den reisende påfører transportmidlet eller innretninger, kan kreves erstattet.