Salg og salgskanaler - Innlandstrafikk

Årsrapport Innlandstrafikk 2021

6 Salg og salgskanaler

I løpet av 2021 har enda flere tatt i bruk mobilen som betalingsmiddel på bussen. Kundene opplever dette som en rask og effektiv betalingsmåte.

Samtidig går ombordstigning smidigere og bussen kommer raskere frem. Flere perioder med stengt framdør har også bidratt til at flere har gått over til mobilen.

Totalt salg

Pandemien har preget billettsalget de to siste årene. Perioder med stengte framdører har vært utfordrende fordi flere betalingsmåter ikke kunne brukes. Vi åpnet framdørene igjen den 21. juni og ser at det ga en økning på salg av billetter. Vi solgte flere billetter i 2021 enn i 2020.

Dessverre måtte vi stenge alle framdørene igjen i midten av desember på grunn av pandemien. I hele desember kjørte vi 10-kroners kampanje, men denne kampanjen fikk vi derfor ikke ønsket effekt av.

Figur 13: Totalt salg - Klikk for stort bildeFigur 13: Totalt salg

Figur 14: Salg per måned og år - Klikk for stort bildeFigur 14: Salg per måned og år

Salg per salgskanal

Innlandstrafikk selger billetter i flere ulike kanaler. Billetter selges på buss, mobil-app, nettbutikk, salgskontor og som SMS-billett. I løpet av 2021 har mobilen blitt vår største salgskanal, med en andel på 57 %. Andelen som kjøper billett på bussen har gått ned, og var i 2021 på 32 %.

Lange perioder med stengte framdører har skapt utfordringer med billettkjøp på bussen. Et viktig mål for informasjonskampanjene har vært å få flere til å forhåndsbetale billetter, Dette har gitt effekt, og mobilen har nå blitt vår største salgskanal.

Figur 15: Salg per salgskanal - Klikk for stort bildeFigur 15: Salg per salgskanal

Figur 16: Andel per salgskanal 2021 - Klikk for stort bildeFigur 16: Andel per salgskanal 2021

Til toppen