Du skal komme fram til rett tid
Reisegarantien forplikter oss til å gjøre vårt beste for at du kommer fram til rett tid.
Dersom det likevel skulle oppstå forsinkelser eller annen svikt i kollektivtilbudet, vil vi:
- Gi deg best mulig informasjon om hva som skjer.
- Så tidlig som mulig gi deg informasjon om alternativ transport/reisevei.
- I den grad det er praktisk mulig, sette opp alternativ transport.
- Vi vil alltid gjøre vårt ytterste for å lære av våre feil for å unngå at det skjer igjen.
Hvis vi ikke kan tilby alternativ transport
Om vi ikke kan tilby alternativ transport, får du tilbakebetalt dokumenterte utlegg til drosje og/eller egen bil eller annen alternativ transport – dersom du blir mer enn:
- 20 minutter forsinket på reiser under 1 time – med inntil 550 kroner
- 40 minutter forsinket på reiser mellom 1 og 3 timer – med inntil 825 kroner
- 60 minutter forsinket på reiser over 3 timer – med inntil 1100 kroner
På reiser over 3 timer, hvor forsinkelsen fører til at du ikke når fram dit du skal før dagen etter, vil du få dekket faktiske kostnader til overnatting. Dette må være avtalt på forhånd med det selskapet du skal bruke eller bruker når reiser blir avlyst eller forsinket.
Vær obs på egne rutetabeller i enkelte perioder
Pass på at du bruker gjeldende rutetabell og informasjon om kollektivtilbudet. Det er ofte egne rutetabeller ved jul, påske, helligdager og i sommerferien.
Send inn kravet innen 1 måned
For at kravet ditt om tilbakebetaling skal gjelde, må du levere reisegarantiskjema eller en skriftlig henvendelse senest 1 måned etter hendelsen.
Vi svarer på henvendelsen din så raskt som mulig og senest 1 måned fra vi har mottatt kravet.
Skjema for reisegaranti
For å få din klage vurdert, må du fylle inn skjema for reisegaranti som du finner i linken nedenfor og legge ved kvitteringer for utlegg. Ved elektronisk innsendelse må kvitteringer scannes og legges ved. Skjemaet kan også skrives ut og sendes pr. post. Kvitteringer for utlegg vedlegges.
Skjema for reisegaranti (PDF, 2 MB) (PDF, 2 MB)
Retten til refusjon inntrer ved alle slags uregelmessigheter som ikke er forhåndsannonsert. Refusjonen gjelder annet rutetilbud, drosje eller egen bil. Dersom du vet at du kan få god hjelp av et annet rutetilbud bør du bruke det, eventuelt i tillegg til drosje. Reisegarantien gjelder for enkeltreiser og når du har overgang i dine reiser.
Du må beregne tilstrekkelig overgangstid i tillegg til nødvendig gangtid dersom det ikke er fast korrespondanse.
Reisegarantien gjelder ikke dersom det er 20 minutter eller mindre til neste avgang i rutetabell.
Reisegarantien gjelder heller ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor vår/transportørens kontroll, slik som:
- Offentlige påbud og forbud, streik og lignende
- Naturkatastrofer
- Ekstraordinære værforhold (for eksempel kraftig snøfall, ras, flom eller eksepsjonelt glatt veibane)
- Veiarbeid eller uforutsette problemer med kjøreveien
- Store arrangementer eller andre trafikale forhold som berører kollektivtrafikken i stor grad
Reisegarantien omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen for eksempel ved at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.
For å få din klage vurdert, må du fylle inn et reisegarantiskjema og legge ved kvitteringer for utlegg. Ved elektronisk innsendelse må kvitteringer scannes og legges ved. Skjemaet kan også skrives ut og sendes pr. post. Kvitteringer for utlegg vedlegges.
Fyll ut reisegarantiskjema
Kundeservice
Ta kontakt med Kundesenteret for mer informasjon på tlf. 02040
Transportklagenemnda
Vi gjør oppmerksom på at du/dere kan få saken behandlet av Transportklagenemnda.
§ 5-2. Klagefrist - når klagen senest må fremmes
(1) Klager som skal behandles i nemnda må sendes inn senest ett år etter at klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til tjenesteyteren.
Endret ved forskrift 29 juni 2016 nr. 844.
For informasjon om nemnda og klagebehandlingen se: reiselivsforum.no.
Reisegarantien i Innlandet er i tråd med nasjonale retningslinjer for reisegaranti.
Kontakt kundesenteret
Har du spørsmål kan du kontakte vårt kundesenter på telefon, e-post eller chat.
Mer om kundesenteret