Gyldig billett
- Alle reisende er selv ansvarlige for å ha gyldig billett og legitimasjon på hele reisen. Har du ikke gyldig billett for reisen, vil du få gebyr ved billettkontroll.
- Reiser du med en rabattert billett, må du også ha legitimasjon på at du har rett til rabatten for at billetten skal være gyldig.
- Billetter finnes som papirbillett, elektronisk reisekort eller som billett-app.
Slik kjøper du billett - Forhåndskjøpte billetter må aktiveres før du går om bord på bussen.
- Les mer om billetter i Håndbok for kollektivreiser i Innlandet.
Kontroll
- Du skal oppbevare billetten eller reisekortet under hele reisen, og du skal vise den uoppfordret ved kontroll.
- Kontroll kan bli foretatt av en kontrollør, sjåfør eller annen bemyndiget person.
- Securitas AS har fullmakt av Innlandstrafikk til å utføre billettkontroller.
Gebyr
- Feil eller ingen billett / manglende legitimasjon: 1200 kroner.
- Falsk billett: 2000 kroner.
- Kontrolløren utsteder gebyrblankett. Faktura sendes av Innlandstrafikk, Innlandet fylkeskommune. Det skal gis mulighet for å betale gebyret på stedet, mot å slippe administrasjonsgebyr på 200 kroner.
- Reiser du på en falsk billett kan du bli politianmeldt.
- Innlandstrafikk forbeholder seg retten til å inndra billetter ved misbruk.
Størrelsen på gebyret (pengebeløpet du må betale), er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
Ettersende legitimasjon
Reiser du på en rabattert billett og blir stoppet i billettkontroll uten gyldig legitimasjon, kan du klage på gebyrer ved å ettersende kopi av legitimasjon innen 14 dager etter at gebyrblanketten ble utstedt. Om gebyret blir frafalt, vil du likevel bli tilsendt faktura for administrasjonskostnader på 200 kroner.
Send sikker e-post her.
Legitimasjon som inneholder sensitive personopplysninger, kan sendes ved å benytte sikker e-posttjeneste (DigiPost). Søk opp Innlandet fylke, samferdsel, kollektiv i mottakerfeltet og send din henvendelse.
Husk å føre på nummeret på gebyrblanketten du har fått.
Følgende reisebevis krever legitimasjon/bevis for å være gyldig:
- Barn/ungdom under 20 år.
- Honnør under 67 år.
- Ung voksen 20–29 år.
Personvern
Når du får gebyr blir du bedt om å oppgi personalia til kontrollørene. Disse opplysningene kan bli kontrollert i ettertid og blir bare brukt i forbindelse med saksbehandlingen av gebyret.
Følgende informasjon blir lagret:
- navn, adresse, postnummer og telefonnummer.
- reisekortnummer, legitimasjonsnummer og øvrige opplysninger om billetten din.
- forklaring på hvorfor du ikke hadde gyldig billett.
- tidspunkt og linje for billettkontrollen.
Opplysninger om frafalte krav blir lagret i inntil 1 år. Du kan til enhver tid kreve innsyn i hvilke opplysninger som er registrert i ditt navn.
Klage på gebyr
Vil du klage på et gebyr du har fått, eller gi tilbakemelding om en billettkontroll?
Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes skriftlig:
- på e-post til: post@innlandstrafikk.no eller
- per post til: Innlandet fylkeskommune, Innlandstrafikk, Gruvvegen 27, 2580 Folldal.
Husk å skrive navn, dato, klokkeslett, linje og gebyrnummer på gebyrblanketten din.
Klager på gebyr behandles i henhold til regelverk for billettkjøp.