Gyldig billett
- Alle reisende er selv ansvarlige for å ha gyldig billett og legitimasjon på hele reisen. Har du ikke gyldig billett for reisen, vil du få gebyr ved billettkontroll.
- Reiser du med en rabattert billett, må du også ha legitimasjon på at du har rett til rabatten for at billetten skal være gyldig.
- Billetter finnes som papirbillett, elektronisk reisekort eller som billett-app.
Slik kjøper du billett - Forhåndskjøpte billetter må aktiveres før du går om bord på bussen.
- Les mer om billetter i Håndbok for kollektivreiser i Innlandet.
Kontroll
- Du skal oppbevare billetten eller reisekortet under hele reisen, og du skal vise den uoppfordret ved kontroll.
- Kontroll kan bli foretatt av en kontrollør, sjåfør eller annen bemyndiget person.
- Securitas AS har fullmakt av Innlandstrafikk til å utføre billettkontroller.
Gebyr
- Feil eller ingen billett / manglende legitimasjon: 1200 kroner.
- Falsk billett: 2000 kroner.
- Kontrolløren utsteder gebyrblankett. Faktura sendes av Innlandstrafikk, Innlandet fylkeskommune. Det skal gis mulighet for å betale gebyret på stedet, mot å slippe administrasjonsgebyr på 200 kroner.
- Reiser du på en falsk billett kan du bli politianmeldt.
- Innlandstrafikk forbeholder seg retten til å inndra billetter ved misbruk.
Størrelsen på gebyret (pengebeløpet du må betale), er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
Ettersende legitimasjon
Reiser du på en rabattert billett og blir stoppet i billettkontroll uten gyldig legitimasjon, kan du klage på gebyrer ved å ettersende kopi av legitimasjon innen 14 dager etter at gebyrblanketten ble utstedt. Om gebyret blir frafalt, vil du likevel bli tilsendt faktura for administrasjonskostnader på 200 kroner.
Send sikker e-post her.
Legitimasjon som inneholder sensitive personopplysninger, kan sendes ved å benytte sikker e-posttjeneste (DigiPost). Søk opp Innlandet fylke, samferdsel, kollektiv i mottakerfeltet og send din henvendelse.
Husk å føre på nummeret på gebyrblanketten du har fått.
Følgende reisebevis krever legitimasjon/bevis for å være gyldig:
- Barn/ungdom under 20 år.
- Honnør under 67 år.
- Ung voksen 20–29 år.
Personvern
Når du får gebyr blir du bedt om å oppgi personalia til kontrollørene. Disse opplysningene kan bli kontrollert i ettertid og blir bare brukt i forbindelse med saksbehandlingen av gebyret.
Følgende informasjon blir lagret:
- navn, adresse, postnummer og telefonnummer.
- reisekortnummer, legitimasjonsnummer og øvrige opplysninger om billetten din.
- forklaring på hvorfor du ikke hadde gyldig billett.
- tidspunkt og linje for billettkontrollen.
Opplysninger om frafalte krav blir lagret i inntil 1 år. Du kan til enhver tid kreve innsyn i hvilke opplysninger som er registrert i ditt navn.
Klage på gebyr
Vil du klage på et gebyr du har fått, eller gi tilbakemelding om en billettkontroll? Klagefrist er 14 dager etter utstedt gebyr.
Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes skriftlig:
- på e-post til: post@innlandstrafikk.no eller
- per post til: Innlandet fylkeskommune, Innlandstrafikk, Gruvvegen 27, 2580 Folldal.
Husk å skrive navn, dato, klokkeslett, linje og gebyrnummer på gebyrblanketten din.
Klager på gebyr behandles i henhold til regelverk for billettkjøp.