Billettkontroll

Her finner du informasjon om våre gebyrer og hva du skal gjøre hvis du vil klage på en billettkontroll eller et gebyr du har fått.

Gyldig billett

  • Alle reisende er selv ansvarlige for å ha gyldig billett og legitimasjon på hele reisen. Har du ikke gyldig billett for reisen, vil du få gebyr ved billettkontroll.
  • Reiser du med en rabattert billett, må du også ha legitimasjon på at du har rett til rabatten for at billetten skal være gyldig.
  • Billetter finnes som papirbillett, elektronisk reisekort eller som billett-app.
    Slik kjøper du billett
  • Forhåndskjøpte billetter må aktiveres før du går om bord på bussen.
  • Les mer om billetter i Håndbok for kollektivreiser i Innlandet.

Kontroll

  • Du skal oppbevare billetten eller reisekortet under hele reisen, og du skal vise den uoppfordret ved kontroll.
  • Kontroll kan bli foretatt av en kontrollør, sjåfør eller annen bemyndiget person.
  • Securitas AS har fullmakt av Innlandstrafikk til å utføre billettkontroller.

Gebyr

  • Feil eller ingen billett / manglende legitimasjon: 1200 kroner.
  • Falsk billett: 2000 kroner.
  • Kontrolløren utsteder gebyrblankett. Faktura sendes av Innlandstrafikk, Innlandet fylkeskommune. Det skal gis mulighet for å betale gebyret på stedet, mot å slippe administrasjonsgebyr på 200 kroner.
  • Reiser du på en falsk billett kan du bli politianmeldt.
  • Innlandstrafikk forbeholder seg retten til å inndra billetter ved misbruk.

Størrelsen på gebyret (pengebeløpet du må betale), er fastsatt av Samferdselsdepartementet.

Ettersende legitimasjon

Reiser du på en rabattert billett og blir stoppet i billettkontroll uten gyldig legitimasjon, kan du klage på gebyrer ved å ettersende kopi av legitimasjon innen 14 dager etter at gebyrblanketten ble utstedt. Om gebyret blir frafalt, vil du likevel bli tilsendt faktura for administrasjonskostnader på 200 kroner.

Send sikker e-post her.

Legitimasjon som inneholder sensitive personopplysninger, kan sendes ved å benytte sikker e-posttjeneste (DigiPost). Søk opp Innlandet fylke, samferdsel, kollektiv i mottakerfeltet og send din henvendelse. 

Husk å føre på nummeret på gebyrblanketten du har fått.

Følgende reisebevis krever legitimasjon/bevis for å være gyldig:

  • Barn/ungdom under 20 år.
  • Honnør under 67 år.
  • Ung voksen 20–29 år.

Personvern

Når du får gebyr blir du bedt om å oppgi personalia til kontrollørene. Disse opplysningene kan bli kontrollert i ettertid og blir bare brukt i forbindelse med saksbehandlingen av gebyret.

Følgende informasjon blir lagret:

  • navn, adresse, postnummer og telefonnummer.
  • reisekortnummer, legitimasjonsnummer og øvrige opplysninger om billetten din.
  • forklaring på hvorfor du ikke hadde gyldig billett.
  • tidspunkt og linje for billettkontrollen.

Opplysninger om frafalte krav blir lagret i inntil 1 år. Du kan til enhver tid kreve innsyn i hvilke opplysninger som er registrert i ditt navn.

Klage på gebyr

Vil du klage på et gebyr du har fått, eller gi tilbakemelding om en billettkontroll? 

Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes skriftlig:

  • på e-post til: post@innlandstrafikk.no eller
  • per post til: Innlandet fylkeskommune, Innlandstrafikk, Gruvvegen 27, 2580 Folldal.

Husk å skrive navn, dato, klokkeslett, linje og gebyrnummer på gebyrblanketten din.

Klager på gebyr behandles i henhold til regelverk for billettkjøp.