Gyldig billett
- Alle reisende er selv ansvarlige for å ha gyldig billett og legitimasjon på hele reisen.
- Reiser du med en rabattert billett, må du også ha legitimasjon på at du har rett til rabatten for at billetten skal være gyldig.
- Billetter finnes som papirbillett, elektronisk reisekort eller som billett-app.
Slik kjøper du billett - Les mer om billetter i Håndbok for kollektivreiser i Innlandet.
Kontroll
- Du skal oppbevare billetten eller reisekortet under hele reisen, og du skal vise den uoppfordret ved kontroll.
- Kontroll kan bli foretatt av en kontrollør, sjåfør eller annen bemyndiget person.
- Securitas AS har fullmakt av Innlandstrafikk til å utføre billettkontroller.
Gebyr
Du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser. Uten gyldig billett vil du få gebyr i en billettkontroll. Størrelsen på gebyret (pengebeløpet du må betale), er fastsatt av Samferdselsdepartementet.
- Dersom du ikke kan vise gyldig billett ved kontroll, må du betale et gebyr på 500 kroner.
- Kontrolløren utsteder gebyrblankett.
- Reiser du på en falsk billett kan du bli politianmeldt.
Legitimasjon
Reiser du på en rabattert billett og blir stoppet i billettkontroll uten gyldig legitimasjon, kan du ettersende kopi av dette til post@innlandstrafikk.no innen 14 dager etter at gebyrblanketten ble utstedt. Husk å føre på nummeret på gebyrblanketten du har fått.
Følgende reisebevis krever legitimasjon/bevis for å være gyldig:
- Barn/ungdom under 20 år
- Honnør under 67 år
- Ung voksen 20–30 år
- Student enkeltbillett, inntil 30 år
Personvern
Når du får gebyr blir du bedt om å oppgi personalia til kontrollørene. Disse opplysningene kan bli kontrollert i ettertid og blir bare brukt i forbindelse med saksbehandlingen av gebyret.
Følgende informasjon blir lagret:
- navn, adresse, postnummer og telefonnummer
- reisekortnummer, legitimasjonsnummer og øvrige opplysninger om billetten din
- forklaring på hvorfor du ikke hadde gyldig billett
- tidspunkt og linje for billettkontrollen
Opplysninger om frafalte krav blir lagret i inntil 1 år. Du kan til enhver tid kreve innsyn i hvilke opplysninger som er registrert i ditt navn.
Klage på gebyr
Vil du klage på et gebyr du har fått, eller gi tilbakemelding om en billettkontroll?
Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes skriftlig:
- på e-post til: post@innlandstrafikk.no eller
- per post til: Innlandet fylkeskommune, postboks 988, 2626 Lillehammer, att: Innlandstrafikk.
Husk å skrive navn, dato, klokkeslett, linje og gebyrnummer på gebyrblanketten din.