Samuel Taipale / Outtt.com
Som deltaker av Stronger Combined-prosjektet, fikk Innlandstrafikk muligheten til å styrke fjellrutenettverket, og tilby kollektivtransport i nye områder.
Testing av nye bestillingsruter
Det ble i forbindelse med prosjektet opprettet to nye bestillingsruter innunder fjellrutetilbudet - linje 2035 mellom Bjølstadmo og Veodalen, og linje 3033 mellom Tyinkrysset og Eidsbugarden.
Markedsrådgiver i Innlandstrafikk, Ola Sondre Elgshøen, mener de to bestillingsrutene var med på å løfte helheten i tilbudet.
- Ved å legge til disse to bestillingsrutene til fjellrutenettverket, så vi på hvordan vi kunne forsterke noe av det eksisterende tilbudet ved å tilby kollektivtransport helt inn til startpunktet for fotturen, eller ut igjen for den saks skyld.
Dette ga de reisende fleksibiliteten til å dra på tur i fjellet uten å måtte være avhengig av egen bil. Slike transportløsninger er det stor interesse for både nasjonalt og internasjonalt, forklarer Elgshøen.
For sesongen 2023 kjører fremdeles linje 2035 mellom Bjølstadmo og Veodalen. Bestillingsrute 3033 mellom Tyinkrysset og Eidsbugarden kjører ikke, men det har blitt lagt til en ekstra avgang på busslinje 300 som kjører samme strekning. Dette viderefører tilbudet som var der i 2022.
Om Stronger Combined-prosjektet
Stronger Combined-prosjektet er en del av EUs Interreg nordsjøprogram for grønn transport og mobilitet, og fokuserer på å kunne tilby gode alternativer til privatbilen.
Er det mulig å kombinere ulike transportmidler - også i mer rurale områder, og ikke bare i byene?
Det fireårige kollektivtrafikkprosjektet varte ut 2022, og undersøkte hvilke utfordringer dagens rammeverk ga, samt hvilke preferanser og forventninger potensielle kollektivtrafikkbrukere har.
Innlandstrafikk var den eneste norske deltakeren, og valgte å fokusere på området rundt Jotunheimen. De andre deltakerne i prosjektet kommer fra Sverige, Danmark, Nederland, Belgia og Skottland.

Prosjektmidler fra EUs Interreg-program
Fjellrutene foregår i samarbeid med lokalt reiseliv, og markedsføres gjennom hele sommeren på ulike digitale flater.
De to nye bestillingsrutene og noe markedsmateriell ble delfinansiert gjennom prosjektmidler fra Stronger Combined-prosjektet.
Det ble blant annet laget et nytt fjellrutekart som ga god oversikt over den kombinerte mobiliteten i fjellheimen.
I tillegg til Innlandstrafikks egne bussruter, viste kartet også båtruter, togruter og kommersielle ekspressbussruter fra eksterne transportører for å synliggjøre kollektivtrafikkmulighetene man har til Jotunheimen på sommerstid.
Hvis du vil lese mer om Stronger Combined-prosjektet, kan du besøke deres hjemmeside.