Ny ferje i drift på Randsfjorden - Innlandstrafikk

Ny ferje i drift på Randsfjorden

Fra og med 29. januar går den elektriske bilferja Elrond i daglig rute mellom Horn og Tangen i Gran.

Passasjerene på den første turen med Randsfjordferja Elrond ble ønsket velkommen av (fra venstre) fylkesordfører Even A. Hagen, kaptein Roar Jønnes, enhetsleder Geir Hestetræet og ordfører i Gran, Randi Eek Thorsen  - Klikk for stort bildePassasjerene på den første turen med Randsfjordferja Elrond ble ønsket velkommen av (fra venstre) fylkesordfører Even A. Hagen, kaptein Roar Jønnes, enhetsleder Geir Hestetræet og ordfører i Gran, Randi Eek Thorsen Steinar Mæhlum/Kortfattet.no Fylkeskommunen fikk ferja overlevert fra det nederlandske skipsverftet den 20. januar.

Brukte kort tid på klargjøring

Etter Sjøfartsdirektoratets siste sikkerhetsinspeksjon den 27. januar ble den godkjent for passasjerdrift.

Fylkeskommunens rederi hadde forberedt seg godt og kunne sette ferja i drift to dager etterpå.

 - Vi har ikke mange ferjer i Innlandet, men den vi har, har blitt fantastisk flott, sa fylkesordfører Even Aleksander Hagen, da han var med på første avgang fra Tangen lørdag formiddag.

Ferjemannskapene har hatt anledning til å bli kjent med ferja og få opplæring i en periode, samtidig som skipsverftet har gjort den helt ferdig ved kaia på Horn.

Dobbelt så tung som den gamle

Hans Olav Tokerud førte Elrond på den første passasjerturen. Til høyre prosjektleder Aksel Aspeli. - Klikk for stort bildeHans Olav Tokerud førte Elrond på den første passasjerturen. Til høyre prosjektleder Aksel Aspeli. Steinar Mæhlum/Kortfattet.no Den nye bilferja er en katamaran (med to skrog) og er bygget i stål. Den veier 358 tonn og er dermed dobbelt så tung som den gamle ferja, Randsfjordferja II.

Gamleferja har gått i drift i 71 år på Mjøsa og Randsfjorden og var moden for utskifting.

Den har plass til ca. 16 personbiler på dekk. Hvis en tømmerbil skal være med ferja, er det plass til ca. seks personbiler i tillegg.

Randsfjordferja Elrond har kostet ca. 72 millioner kroner og ble bygget av Holland Shipyards Group, som fikk kontrakten etter en tilbudskonkurranse.

Se rutetider for Randsfjordferja

Se video fra første tur med Elrond

Fakta 

Til toppen