Passasjerene på den første turen med Randsfjordferja Elrond ble ønsket velkommen av (fra venstre) fylkesordfører Even A. Hagen, kaptein Roar Jønnes, enhetsleder Geir Hestetræet og ordfører i Gran, Randi Eek Thorsen
Steinar Mæhlum/Kortfattet.no
Fylkeskommunen fikk ferja overlevert fra det nederlandske skipsverftet den 20. januar.
Brukte kort tid på klargjøring
Etter Sjøfartsdirektoratets siste sikkerhetsinspeksjon den 27. januar ble den godkjent for passasjerdrift.
Fylkeskommunens rederi hadde forberedt seg godt og kunne sette ferja i drift to dager etterpå.
- Vi har ikke mange ferjer i Innlandet, men den vi har, har blitt fantastisk flott, sa fylkesordfører Even Aleksander Hagen, da han var med på første avgang fra Tangen lørdag formiddag.
Ferjemannskapene har hatt anledning til å bli kjent med ferja og få opplæring i en periode, samtidig som skipsverftet har gjort den helt ferdig ved kaia på Horn.
Dobbelt så tung som den gamle
Hans Olav Tokerud førte Elrond på den første passasjerturen. Til høyre prosjektleder Aksel Aspeli.
Steinar Mæhlum/Kortfattet.no
Den nye bilferja er en katamaran (med to skrog) og er bygget i stål. Den veier 358 tonn og er dermed dobbelt så tung som den gamle ferja, Randsfjordferja II.
Gamleferja har gått i drift i 71 år på Mjøsa og Randsfjorden og var moden for utskifting.
Den har plass til ca. 16 personbiler på dekk. Hvis en tømmerbil skal være med ferja, er det plass til ca. seks personbiler i tillegg.
Randsfjordferja Elrond har kostet ca. 72 millioner kroner og ble bygget av Holland Shipyards Group, som fikk kontrakten etter en tilbudskonkurranse.
Se rutetider for Randsfjordferja
Se video fra første tur med Elrond
Fakta
Den elektriske ferja Elrond ble ble satt i rutetrafikk fra 29. januar 2022.
Skipstype
- katamaran
- består av to skrog, bygget i stål
Fart
Bygget av
- bygget og levert av Holland Shipyards BV i Nederland
- er bygget i seksjoner ved verftet i Hardinxveld-Giessendam i Nederland
- kom til Norge i deler i august 2021 og ble montert sammen og ferdigstilt i Røykenvik og ved Horn høsten/vinteren 2021–2022
- er designet av Ola Lilloe-Olsen
Utvendige mål
- 33,7 meter lang
- 11,6 meter bred
- stikker 3,5 meter ned i vannet
Vekt
- 358 tonn tung
- kan frakte 70 tonn på dekk
Kapasitet
- kan frakte inntil 65 passasjerer og ca. 16 personbiler (avhengig av størrelsen på bilene).
- hvis det er en tømmerbil om bord, kan ferja ta med ca. 6 personbiler i tillegg
Energikilde
- Elrond går på strøm og lades ved land på Tangen
- har en tank for biodiesel som kan brukes ved behov
Maskineri
- hovedmotoren er en Scania DI13 09M som er koblet opp til et Stamford HCM534E generatorsett på 380 ekW
Les flere tekniske detaljer om Randsfjordferja Elrond på Maritimt magasin
Eier og driftsansvarlig
Kostnad ny ferje
Første tur med Elrond 29. januar 2022
Flåtetest av Elrond
Elrond legger til kai ved Horn for første gang
Elronds reise fra Rotterdam til Røykenvik i Randsfjorden
Støping av ny slipp for Elrond
Kaianlegget trengte opprusting uansett
Overgangen fra gammel til ny ferje gjorde at kaiene på begge sider av Randsfjorden måtte bygges om for å passe til den nye ferja. Elrond er bredere enn Randsfjordferja II. Ferjekaiene var over 50 år gamle og trengte uansett opprusting.
Kostnad for opprusting av kai-anleggene: ca. 74 millioner kroner inkludert merverdiavgift og administrative utgifter som lønnskostnader til egen byggeledelse etc.
Kaiene ble i praksis bygget helt opp igjen. I tillegg ble noen trafikksikkerhetstiltak lagt inn i prosjektet.
Bygginga på land omfatter:
- ny slipp med vogn for å kunne ta Elrond på land på Horn
- støping av delvis nye landkar og nye dykdalber (pilarer i vannet for å holde ferja på plass ved kai)
- nye tekniske bygg for hydraulikk, styring av de nye kjørebruene etc. på Horn og Tangen
- ladestasjon for ferja på Tangen
- ca. 30 nye lysmaster langs fv. 34, fv. 245 og på bussholdeplassen på Horn
- ny, trafikksikker snuplass for buss ved fv. 34 med leskur for passasjerene
- nytt rekkverk langs fv. 34 på Horn og ved den nye bussholdeplassen
- ny snuplass for lange kjøretøy ved Moberget på fv. 245, ca. 1 km sør for Tangen, der lastebiler kan snu trygt for å kjøre nordover
- ny asfalt på atkomstvegene til begge kaiene
- ca. 200 meter nytt bobleanlegg ut fra land på begge sider, for å holde et bredere område isfritt om vinteren
Randsfjordsambandet er en del av fylkesvegnettet og omfatter ferjestrekningen mellom Tangen og Horn som forbinder fylkesveg 34 med fylkesveg 245.
- Randsfjordferja fraktet ca. 47 000 passasjerer og ca. 11 000 kjøretøy i 2020.
- Randsfjordferja sparer de reisende for 0,5–1 times ekstra kjøretid rundt fjorden per tur, avhengig av hvor de reiser fra og hvor de skal.
Kostnader
Grove beregninger av kostnaden for ei bru over fjorden til erstatning for ferja, ble i 2018 beregnet til om lag 1,8 milliarder kroner.
Til sammenligning:
- Kostnad ny ferje: ca. 72 millioner kroner
- Kostnad for opprusting av kai-anleggene: ca. 74 millioner kroner inkludert merverdiavgift og administrative utgifter som lønnskostnader til egen byggeledelse etc.
Historien om Randsfjordferja II
Anders Tokerud var ildsjelen bak stiftelsen av Randsfjordferja A/S i 1967.
Den første tiden var det Randsfjordferja I som trafikkerte strekningen mellom Horn og Tangen. Raskt økte trafikken og det ble behov for en større ferje. Randsfjordferja II ble hentet inn som utgått ferje fra Mjøsa, hvor den hadde gått under navnet Mjøsfergen II fra 1950 til 1963.
Etter en omfattende ombygging på Horn ferjeleie, sto ferja klar til bruk på forsommeren 1972. Randsfjordferja A/S kalkulerte med store tall for fremtiden da den nye ferja ble lansert, men dessverre gikk aksjeselskapet med store underskudd. I 1988 ble selskapet oppløst, og ferja ble overlatt til Gran kommune.
1. januar 2010 ble ferja en del av fylkesvegnettet og dermed fylkeskommunens ansvar.
Les mer om Randsfjordferja II på digitalmuseum.no
Mandag 29. november 2021 gikk Randsfjordferja II sin siste tur. Ferja ble ble deretter lagt ut for salg med disse spesifikasjonene:
Tekniske fakta
- Årsmodell: 1950
- Lengde: 30 metter
- Bredde: 9,25 meter
- Motor type: Innenbords
- Motor merke: 2 x Scania 2 x Perkins
- Drivstofftype: Diesel
- Maksfart: 9 knop
Utstyr:
- Batterikasser med ladere fra landstrøm
- Davider med vinsj
- Dokumentasjon
- Ferskvannspumper
- Generator
- Hydraulisk styring
- Kjøkken
- Kjølevannspumper
- Lys og søkelys
- Ny slippvogn, ca. 14 tonn
- Nødflåter
- Nødstrømsaggregat
- Påkrevd kommunikasjonsutstyr
- Radar
- Redningsvester
- Skilletransformator
- Toalett
- Vendbar førerposisjon
Byggemateriale er stål.
- Bruttotonnasje: 152 tonn
- Lettskipsvekt: 175,67 tonn (dypgående 1,96 m)
- Maks dødvekt: 67,2 tonn
- Maks deplasement: 242,9 tonn (dypgående 2,33 m)
Motorer og aggregater:
- Hovedmotor 2. 2001 36776t
- Hovedmotor 3. 2001 36776t
- Hjelpemotor 1. 2007 21163t
- Hjelpemotor 4. 2011 19152t
Ved diverse demonteringer antar man at skroget vil komme under 100 tonn.
Film fra siste tur med Randsfjordferja
29. november 2021