Alle skal komme seg til skolen - Innlandstrafikk

Alle skal komme seg til skolen

Ingen skal bli stående igjen på holdeplassen. Politikerne ber nå Innlandstrafikk bruke mer penger for å sikre skoleskyssen.

Klikk for stort bildeInnlandstrafikk har lovet at alle skolebussene skal være tilbake i ordinær trafikk fra i morgen, fra onsdag 13. mai. Men det er ikke godt nok for å sikre at alle som har rett på skoleskyss kommer seg på skolen.

Til tross for at ca. 450 busser og nesten like mange drosjer settes inn, setter smittevernreglene begrensninger for hvor mange som kan være på bussen samtidig. Bussene må kjøre med redusert kapasitet.

Ekstra busser og drosjer

Smittevernreglene gjør at både bussene og drosjene må kjøre med bortimot halv utnyttelse. Det betyr at det trengs vesentlig flere busser og drosjer for å få regnestykket til å gå opp.

- Vi kan ikke risikere at skoleelevene ikke kommer seg til skolen. Her må Innlandstrafikk sette inn ekstra busser. Regningen får vi ta hånd om i etterkant, sier Stein Tronsmoen, leder av utvalg for Samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

120–200 millioner

Det betyr at busselskapene i Innlandstrafikks tjeneste nå får beskjed om å sette på det som er nødvendig for å levere trygg og pålitelig skoleskyss. Det vil koste mer enn Innlandstrafikk har budsjetter til å bære, men signalene fra fylkesutvalget tirsdag var tydelige:

- Det vil koste, men vi har ikke noe valg. Vi forventer at staten kompenserer de ekstrautgiftene vi blir påført, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen.

Regningen er betydelig. Innlandstrafikk har beregnet at fylkeskommunen vil få et sted mellom 120 og 200 millioner kroner i økte kostnader til skoleskyss fra midten av mai og ut 2020 om smitteverntiltakene skal overholdes og fortsetter å være like strenge som nå.

Krevende logistikk

Ekstra penger til tross, det er en omfattende logistikkøvelse Innlandstrafikk holder på med i disse dager.

- Vi forholder oss til 46 kommuner, 264 skoler, elever som starter og slutter til ulike tider og svært strenge smittevernsregler. Det er krevende, men det er mange som nå jobber for å få til best mulig løsninger for alle, forteller Lars Baukhol, leder for Innlandstrafikk.

Han oppfordrer fortsatt de som kan komme seg til skolen på annet vis til å gjøre det. Samtidig er han opptatt av at dialogen med kommunene fortsetter å være god:

- Vi trenger dialogen og samspillet for å beregne hvor vi til enhver tid må sette inn kapasitet for å unngå å sette igjen elever, sier Baukhol.

Til toppen