Reiseråd for kollektivtrafikken - Innlandstrafikk

Ytterligere reduksjon av busstilbudet

Fra og med fredag 27. mars reduseres busstilbudet i Innlandet ytterligere.

Les mer om endringene

Reiseråd for kollektivtrafikken

Her oppdaterer vi fortløpende våre beste reiseråd i den vanskelige situasjonen vi alle er berørt av. Rådene er viktige for å holde kollektivtrafikken i gang slik at alle som jobber innenfor samfunnskritiske områder kommer seg på jobb.

Klikk for stort bildeSist oppdatert: 30.03.2020

Tiltak

  • Vi forsøker å begrense situasjoner hvor kunder og kollektivtrafikkens medarbeidere må ha nær kontakt. Det viktigste er å redusere smittefaren.
  • Fra 13.03.20 stenges fremste dør i alle busser, samt de fremste seterekkene på bussen. Dette gir utfordringer for billettering i bussene.

Hvilke billetter kan du benytte?

Stengt framdør i bussene medfører at du ikke får betalt billetter hos sjåføren eller lest av Innlandskortet ditt.

Vi oppfordrer derfor alle som har mulighet til å laste ned billettappen vår, Innlandstrafikk Billett, til å gjøre dette. Her kan du kjøpe alle typer billetter.

Periodebilletter i Innlandskort som er tatt i bruk vil være gyldige ut påstartet periode. Periodebilletter som er kjøpt/fylt opp i nettbutikk, buss eller salgskontor, som ikke er aktivert på en leser i bussen, vil ikke bli startet, men ligge i reisekortet. Dette kan benyttes når vi er tilbake i normalsituasjon.

Refusjon av kjøpte periodebilletter grunnet Korona:

Innlandstrafikk har valgt å endre kravene til refusjon av periodebilletter i denne vanskelige situasjonen mange har kommet oppi. Endringen gjelder fra 18. mars når kollektivtilbudet reduseres.

Reglene gjelder for periodebilletter kjøpt før 12. mars 2020 og som har mer enn 10 gyldige reisedager igjen.

Refusjon av periodebilletter i Innlandskort (reisekort)

  • Gjenstående beløp overføres til Innlandskortet som reisepenger (verdi). Beløpet kan senere benyttes til å kjøpe enkeltbilletter eller ny periodebillett.
  • Ønskes restverdi overført til bankkonto påløper et administrasjonsgebyr på kr 100,-.
  • For å refundere trenger vi; gyldig kvittering med kortnummer for Innlandskortet.
  • For å refundere til bankkontonummer trenger vi gyldig kvittering med kortnummer for Innlandskortet, kontonummer, fullt navn og adresse.

Refusjon av periodebilletter på mobil (Innlandstrafikk Billett)

  • Gjenstående beløp refunderes til bankkonto registrert i App.
  • For å refundere trenger vi mobilnummer Appen er registrert på.

Alle krav om refusjoner sendes til post@innlandstrafikk.no.

Salgskontorene er åpne igjen

Salgskontorene på Otta, Gjøvik og Lillehammer åpnes igjen fra mandag 30. mars. Fagernes har holdt åpent hele tiden. De hjelper deg gjerne med spørsmål om rutetilbud eller billetter.

Åpningstider kundesenteret

Kundesenteret Innlandstrafikk har også sett seg nødt til å endre åpningstidene. 

Hverdager: Fra kl. 07.00 - 18.00

Vi kommer tilbake til eventuelle nye åpningstider for helg.

Renholdsråd

Husk: Selv om vi forsterker renholdsrutinene er det viktig at alle følger FHIs rutiner om hånd- og hostehygiene.

Vi minner også om reiserådene:

  • Følg alle anbefalinger fra helsemyndighetene.
  • Vis hensyn til hverandre og hold avstand.
  • Hvis du kan: Reis utenfor rush eller ha hjemmekontor.
  • Bruk sykkel eller gå hvis du har mulighet. Da får vi bedre plass om bord til alle som må bruke kollektivtilbudet.
  • Dersom du er syk eller kan være smittet: Følg myndighetenes råd og unngå å reise kollektivt

Lurer du på noe?

Til toppen